Pages

Thursday, July 28

[Projek PCM Sharing] Borish's Clinical Refraction edisi Atok Oh, Atok!!

Salam, semua sedia maklum dalam 3,4 hari lagi nih kita akan menyambut Ramadhan, aku d'pahamkan semua ternanti-nanti dengan kedatangan bulan posa nih..tapi apa kena mengena entry kali nih dengan bulan yang penuh barokah itu??!..

xda kena mengena sebenarnya..hehe..just aku nak ambik peluang nih untuk mengucapkan selamat berposa d'bulan rahmat itu wahai kalian semua!..kehkehkeh..jangan jadikan pantun 2 kerat nie amalan hidop korang dalam bulan puasa nih nanti:
"kerana pulut, badan merana,
 kerna perot, tarawikh ke mana."
Entry kali nih agak noob , maybe sbb aku dah lama tak mengexercise jari jemari aku atas keyboard komputer nih..bukan xda bahan yg nak d'share, tapi seru tuh belum sampai..hehehe..nih pown separuh hati ja nak menulis nih..haha

Okeh, stret-to-da-poin, kali nih aku nak share satu buku tahap gaban lar d'kalangan optometrist-optometrist se-antearo dunia..tambah-tambah lagi kalau yg student U nih...lagi-lagi lar gaban! klu dek tak kerana tebal buku nih 3x tebal yellowpages (bagi yg photostate) n berat buku nih setanding dengan sejengkal berat surat khabar lama yg d'timbang oleh si apek the old-news-paper-seeker nescaya buku nih musti menjadi antara buku wajib untuk d'carry oleh student-student optometri kemana-mana hatta masuk dewan exam sekalipown..kehkehkeh

Orait nih buku dia:    
Borish's Clinical Refraction 2nd Ed.
oleh atok Irvin M. Borish sama encik William J. Benjamin  


Sedikit review aku yg tak seberapa pandai pasal buku nih sebelom korang bole download..maap atok Borish kalau terasa dengan komen optometrist picisan nih.hehe..jgn risau cicit akan puji atok melambong2 punya!
1st sekali aku tak puas ati kenapa nama Benjamin tuh plak yg letak dkt depan hah?bukan buku nih atok borish ka yg buat??!..biar aku sendiri jawab, sebab untuk 2nd edition nih encik Ben nih menjadi editor and si atok  Borish hanya pandang-pandang sepi ja jadi consultant..so,mmg wajib arr encik editor yg dapat nama.. dan 1 lagi, bukan diorang berdua ja yg buat semua2 research-research dan experiment tikus putih dalam buku nih..seramai 58 clinicianscientists lagi yg terlibat!
Bagi aku buku nih bagi explanation yg jelas tentang mata (ilmu optometry amnya) dari segi anatomy n physiology, biochem, phamacology optic ect. termasuk lar properties of spectacle n CL n hal ehwal optic sekalian..detail!




Tak lupa jugak, buku nih jugak ada ajar pasal appropriate clinical practice..eye examination, nak buat slip lamp,tengok kornea hatta nak ajar cmna cara nak pilih CL sampe nak fit CL dkt mata patient. (photorefractive surgery pown ada)
Tuh lar serba sedikit yg aku bole cakap pasal buku nih..nak cakap lebey2..khatam pown belom..hahaha..tah bila tah nak khatam..kena ada samsung galaxy tab 10.2 kot baru bole khatam..hehehe
nah seketol!!:

ada dua part, juz download both part n kemudian camtumkan guna winrar/winzip guna password yg tertera d'bawah...


password: pelajarkacamata

iklan sat, korang bole download buku kanski dekat blog aku nih
p/s: cambiasa,ada prob roger...