Pages

Thursday, July 7

budak opto

Masuk arinie..dah 39 ari ak kerja as optometrist..pengalaman tak byk yg bole d'share bersama..garam bru nak start makan kot!!..haha..apa yg aku bole ceritera dkt sini adalah perihal gaji 1st aku..

Belom sempat 1st gaji masuk..moto wat hal..pergh!! dia pnya rosak bukan 20,30 hinggit...cecah ribuan sen gak tuh..klu setakat tayar pancit ka, body calau ka aku bole pandang sinis lagi..huhu

Tapi aku anggap nie suma takdir..myb sbb aku selalu curik2 tido tyme xda costumer haha,sori bos!..jadi asbab knapa ak kena keluarkan belanjawan awal bolan tuk repair moto nih..

Tapi tak dinafikan..bila accident macam nie terjadi..bajet yg diatur2kan terus mencanak lari bak mat rempit men-ride-kan moto diorng! start dari situ aku try carik apa2 barang yg bole uruskan belanjawan ak tiap2 masa...software ka,buku 555 ka..buku akaun bos ka.apa2 saja..

At last..ak jumpa gak satu barang baek pnyaa!!.benda nih ekceli microsoft excel basic.so, agak mudah digunakan and sistem dia pown bersesuaian dgn citarasa aku..bersandarkan hanya kapasiti sebanyak 260 KByte..benda nih mmg cun lah!


pro benda nih:
  • bole tolong korang manage belanjawan korang secara hari2, bulan2 & tahunan
  • korang bole tengok belanjawan korang nih stabil ka ataupown korang nih sorang yang sengkek atau shopaholic..hehe
  • benda nih jugak senang nak paham and d'gnakan sbb dia xda guna dollar ka, dollah s'pore ka hatta riyal sekalipon..juz applying decimal yang membezaan ringgit dengan sen
  • benda nih jugak menyediakan summary tentang belanjawan korang..so no need to be accountant to understand a thing!
  • and of coz lar dengan benda nih..korang belajar nak urus sendiri dwet korang..nnt senag lar nak bayar zakat ka, cukai pendapatan ke..huhuhu..hatta fidyah sekalipown..hehe