Pages

Tuesday, July 19

contact lens:stail atau keperluan?

Salam, pemakaian contact lens @ CL sudah menjadi kelaziman pada zaman pasca moden ini. aku tergerak untuk menulis artikal mengenai CL kerana bukan sebab kesedaran sivik aku pada pembelian CL secara online dewasa ini tetapi kerana Churp-churp sedang megadakan promosi CL bersama syarikat Bausch+Lomb baru-baru ini
Itulah title kempen (klik sini untuk lebih lanjut) yang diorang sedang canangkan d'media cyber d'kala ini. maka aku sedikit terkesan pada title itu kerna dia membawa dua misi dan visi pada hanya satu ayat sahaja. freedom (pada pandangan aku) bermakna pemakaian CL syarikat berkenaan dapat membebaskan populasi si pemakai spek dari stigma memakai spek yg d'anggap sebagai kolot,nerd etc dan lebih penting mereka mereka ini setidak-tidaknya dapat mengembalikan "penglihatan" mereka asal yang sudah lama hilang. 

Aku masih teringat bagaimana 1st tyme memakai CL dalam lab contact lens, nikmat tuh..Ya Allah,,tuhan saja yg tahu!..pertama kali dapat melihat jelas tampa memakai kanta yg tersangkut d'hidung ituh!..hahaha

Hot pula (pada pandangan aku) merujuk kepada fesyen, pemakai akan rasa lebih stail bila melekatkan kanta lekap itu d'mata mereka, contact lens-contact lens pelbagai rupa dan bentuk mudah d'dapati d'pasaran dewasa ini. Contoh, contact lens berwarna adalah yg paling memdapat sambutan selain CL costume yg mempunyai aneka corak menarik.

Akibat populariti CL yang hebat, maka ada pihak yg tidak bertanggungjawab mula mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan berlandaskan thunami CL ini..maka muncullah pembelian CL online, d'pasar malam dan sebagainya. kita-kita sebagai optometrist pown haruslah mengambil pot dalam isu seperti ini, kerana bukan sahaja memgamcam periuk nasik kita malahan turut merendahkan kredibiliti kita sebagai pihak yang mempunyai kelulusan untuk mem-prescribe CL 

Beserta artikel nie aku sertakan link kempen B+L bersama churp -churp nih dibawah, korang bole klik untuk maklumat lanjut (kempen berjalan dari 8 July - 31 July 2011):